Cikkcsoport leírások » Vitaminok és ásványi anyagok » Vitaminok és ásványi anyagok

Cikkcsoport leírások

Vitaminok és ásványi anyagok

A vitaminok elsődleges forrásait mindennapi táplálékaink jelentik, de napjaink étkezési normái és a hozzáférhető tápanyagok minősége egyre nehezebbé teszi, hogy fedezzük minden ilyen irányú szükségletünket. A dolgot tovább nehezítik az olyan speciális helyzetek, mint a sporttevékenységből adódó fizikai aktivitás, fokozott mentális és emocionális stressz, kalória megszorított diéták, melyek mind tovább növelik vitamin és ásványi anyag szükségleteinket.
Étkezésünk vitaminkészítményekkel történő kiegészítése ezen étrendbeli hiányosságok és a valamilyen okból megnövekedett szükséglet ellentételezésének egyszerű és biztonságos eszközét kínálja.

A vitaminok és ásványi anyagok kiemelt szerepet játszanak az immunrendszerünk egészségének megőrzésében, az optimális tápanyag hasznosítás kialakításában, valamint a vitaminhiány okozta betegségek megszüntetésében.

A zsírban oldódó vitaminokat (A,D,E,K) és a multi vitamin készítményeket étkezés közben, a vízben oldódó vitaminokat (B, C) akár többször is 3-4 óránként lehet fogyasztani.

A-vitamin (Retinol): Szükséges a bőr egészséges felépítéséhez, a csontok fejlődéséhez, a növekedéshez, az immunfolyamatok zavartalanságához és a látáshoz, lévén az un. látóbíbor (rodopszin) nélkülözhetetlen eleme.
Hiánytünetei: farkasvakság, foltok a szem fehérjéjében, a szem szaruhártyájának kiszáradása, a szem alkalmazkodóképességének romlása a különféle fényviszonyokhoz, a bőr elváltozásai, megvastagodása a szőrtüszők környékén, berepedése.

C-vitamin (aszkorbinsav): Szükséges az oxido-reduktív folyamatokhoz, kollagénfehérjék szintéziséhez, hormonok szintéziséhez, immunfolyamatokhoz, vas- és rézfelszívódáshoz, a zsíroxidációhoz.
Hiánytünetei: az immungyengeség, súlyosabb esetekben a skorbut alakul ki, az érfalak meggyengülnek, fog- és ínygyulladás alakul ki.

E-vitamint (tokoferol): Erőteljes antioxidáns, lassítja az öregedési folyamatokat, szükséges az egészséges nemi működéshez.
Hiánytünetei: nemi aktivitás esetleges csökkenése, a vörösvértestek károsodása, idegrendszeri problémák.

D-vitamin (Kalciferol): Szükséges a kalcium és a foszfor anyagcseréhez, a csontképződéshez, a csontritkulás megelőzéséhez, az immunrendszer egészséges működéséhez.
Hiánytünetei: a csontok ásványianyag-tartalma lecsökken, deformálódnak, törékennyé vállnak és gyógyulásuk is nehezítetté lesz, a szervezet védekezőrendszere legyengül és fogékonnyá válik a fertőzésekre.

Biotin (H-vitamin): Részt vesz a fehérje-, szénhidrát- és koleszterin-anyagcserében. Hiánytünetei: bőr és az ajkak megbetegedése lép fel, a szőrzet kihullása és a nemi vágy csökkenése, lehangoltság, étvágytalanság, vérszegénység, érzészavarok és koleszterinszint-emelkedés is megfigyelhető.

K-vitamin (fillokinon): Szükséges a véralvadáshoz, az egészséges májműködéshez, az egészséges nemi működéshez.
Hiánytünetei: vérzékenység, zsírfelszívódási- és/vagy májfunkciós zavarok emelhetők ki.

B1-vitamin (Tiamin): Szükséges a főbb energiaszolgáltató folyamatokhoz, a szénhidrátok anyagcseréjéhez, idegek működéséhez, az idegrendszer energiaellátásához, az egészséges szívműködéshez.
Hiánytünetei: szénhidrát-anyagcsere zavara, szívelégtelenség, sérülnek az idegi-agyi működések, a beri-beri nevű betegség léphet.

B2-vitamin (riboflavin): Részt vesz az aminosavak és a zsírsavak anyagcseréjében, a szöveti légzésben és a méregtelenítésben, fontos a nyálkahártyák épségéhez.
Hiánytünetei: bőr- és nyálkahártya elváltozások alakulnak ki, az ajkak és a szájüreg berepedezik, pikkelyesedik.

B6-vitamin (piridoxin): Szükséges az aminosavak és fehérjék, az esszenciális zsírsavak anyagcseréjéhez, az idegrendszer egészséges és a bőrfelület épségének megóváshoz.
Hiánytünetei: bőr- és nyálkahártya elváltozások, vérszegénység, ideggyulladás, gyengeség, levertség, fáradtság léphetnek fel.

B12-vitamin (kobalamin): Szerepe van a fehérje- és szénhidrát anyagcserében, vörösvértestek képzésében, hemoglobin-szintézisben.
Hiánytünetei: vérszegénység lép fel, gyomor-bélrendszeri és idegrendszeri panaszok jelentkeznek.

Folsav: A fejlődő embrió gerincét (a velőcsövet) lezáró folyamat csak folsav jelenlétében megy végbe hibátlanul, ezért terhesség alatt különös figyelmet érdemel. De szükséges a fehér- és vörösvérsejtek képzéséhez, a vérlemezkék képzéséhez, az aminosavak és nukleinsavak anyagcseréjéhez, a gyomor-bélrendszer épségéhez.
Hiánytünetei: a vérsejtek száma csökken, abnormálisan nagy vörösvértesteket alakulnak ki, nyelvgyulladás, gyomor-bélrendszeri tünetek jelentkeznek, fejlődési rendellenességek léphetnek fel.

Niacin: Szükséges az egészséges fehérje-, szénhidrát- és zsíranyagcseréhez, az oxido-reduktív folyamatok zavartalanságához.
Hiánytünetei: a pellagra nevű betegség alakulhat ki, bőrártalmakkal, a nyelv gyulladásával, bélrendszeri és idegrendszeri panaszokkal.

Pantoténsav: A koenzim-A nevű enzim alkotórészeke, mely szinte minden anyagcsere-folyamat kulcsenzime, központi szerepet tölt be a szénhidrát-, a zsír- és a fehérjeanyag-cserében. Segíti a mellékvese hormonjainak termelődését, lassíthatja az öregedést, részt vesz a koleszterinszintézis folyamatában, az ingerületátvivő anyagok képzésében, a hemoglobin szintézisében.
Hiánytünetei: a bőr egészségének romlása, az idegrendszeri és anyagcsere problémák.

 

BioTech USA - Vitaminok és ásványi anyagok - protein-vitamin.hu

2012.09.15.

Minden ami sport, minden ami táplálkozás
2018 © Minden jog fenntartva