Cikkcsoport leírások

Kreatinok

A kreatin egyike azon néhány étrend kiegészítőnek, melyek igazán látványosan, gyorsan és biztonságosan fejtik ki hatásukat. Az egyik fő hatásmechanizmus a vázizomzat energiával való jobb ellátása, ami lehetővé teszi a hosszabb és keményebb edzést. Az erő nő, a teljesítmény javul, az izmok teltebbek és nagyobbak lesznek. A kreatin a szervezetünkben és ételeinkben természetesen is előfordul, ezért testünk által jól kezelhető vegyület.
Az izom kreatin felvételét 35-80g szőlőcukor elősegíti, csakúgy mint 40-50g tejsavó fehérje fogyasztása.


A Nemzetközi Sporttáplálkozási Szövetség (ISSN) állásfoglalása szerint:

„A kreatin a jelenleg kapható leghatékonyabb ergogén hatású táplálékkiegészítő, az edzésteljesítmény és tiszta testsúly növelése terén.
A kreatin kiegészítés bizonyítottan fokozza a kitartást, erő- és energiaszintet. Hatásos teljesítményfokozónak bizonyult mind fiatal, mind idősebb alanyokon, csakúgy férfiakon, mint nőkön.

A kapcsolódó kutatások szerint a kreatin kiegészítés fokozza az edzések hatékonyságát, már rövid távú alkalmazása is 5-15 százalékos teljesítmény-, és erőszint növekedést okoz, míg hosszabb távon fogyasztva kétszer akkora tiszta-testsúly növekedés érhető el segítségével, mint nélküle!"

A kreatin a nagy intenzitású edzések során az ATP fenntartásához nélkülözhetetlen. A kreatin az ATP újratermelődését fokozza, ezáltal járul hozzá az erőszint növekedéshez és izomépítéshez.


A kreatin fajtái


1. Kreatin monohidrát

Az eredeti, melyhez a tökéletes felszívó­dás érdekében fontos cukrot (egyszerű szénhidrátot) is fogyasztani. A feltöltési fázisban 4-5 adag fogyasztása javasolt naponta 5 napon át (egy adag tipikusan 5 gramm), majd napi egy adag a fenntartó időszakban. Nagyobb testsúly esetén, nagyobb dózisban fogyasztandó. Többnyire kezdőknek ajánlják, sejttérfogat növelő hatása miatt, melyet az izomrostok közötti folyadék megkötésével ér el.


2. Kreatin etil-észter

Észterifikált kreatin formula, mellyel a kreatin monohidrát hasznosulását tovább javították. Kevesebb szükséges ahhoz, hogy ugyanolyan hatá­sa legyen és nincs szükség cukorra és feltöltési perió­dusra. Rendsze­rint 1 adag (5 gramm) elég naponta kétszer. A kreatinok között a legnagyobb erőszint fokozás érhető el vele. Nehezen oldódik. Módosított formája a kreatin hidroklorid (HCL), amelyből hamarosan a legnépszerűbb kreatin formula válhat.


3. Tri-kreatin malát

A tri kreatin malát a kreatin monohidrát és az alma­sav keverékéből áll. 3 kreatin molekula és 2 moleku­la almasav összekapcsolódása. Az almasav, mely a Szentgyörgyi-Krebs energiaciklus fontos közvetítő eleme, segít a szervezet energiaellátásában. Amikor az almasav és a kreatin monohidrát tri-kreatin maláttá kapcsolódik össze, egy sok­kal vízoldékonyabb elem jön létre, mint a kreatin monohidrát, ezáltal nem tapasztalható a kreatin monohidrát diszkomfort érzést okozó mellékhatá­sa, mint amilyen a puffadás és a tri kreatin malát még sokkal hatékonyabban dolgozik az ATP ciklusban.
Minimális vízvisszatartó hatása van.


4. PH módosított (alkalizált, pufferált) kreatin formulák

A kreatin monohidrát modern, módosított formája ahol a termék hasznosulását feljavították, így közel 100%-os beépülést tesz lehetővé. Így gazdaságosabb, ráadásul nincs szükség szénhidrátra a felszívódáshoz, nincs víz visszatartó hatása. Az erőszintre gyakorolt hatása nem csökkent, mellékhatásai nincsenek.


5. Mikronizált kreatin

Ez a verzió kisebb szemekből áll mint a kreatinok álta­lában, aminek a célja a felszívódás javítása és a sokkal komplettebb keverése a termékének.


6. Kreatin foszfát

A kreatin foszfát formáját azért kedvelik a sportolók, mert kevésbé vizesít, mint a többi kreatin fajta. Mivel foszfát formájú, így a szervezetnek nem kell időt és ener­giát arra fordítani, hogy a foszfát molekulát leválassza. Így tehát azonna­li energiaforrásként szolgál.



BioTechUSA - Kreatinok - protein-vitamin.hu

Minden ami sport, minden ami táplálkozás
2018 © Minden jog fenntartva